Організація виховної та позакласної роботи в школі
Виховна система школи – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання. У школі відбувається моральне становлення учнів, формування в них творчого мислення, відповідальності. На сьогоднішній день в школі склалася система виховної роботи, яка на принципах гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи, спадкоємності поколінь забезпечує здійснення національного виховання, спонукає до утвердження педагогіки особистості, сприяє формуванню в учнів навичок самоосвіти, самоаналізу, допомагає учням розвивати індивідуальні здібності, творчі задатки, самовизначитись та самореалізуватись.
Основна увага приділяється формуванню громадянина-патріота України, створенню умов для самореалізації особистості учня, відповідно до його здібностей, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.
Виховна система школи розроблена відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини, Статуту школи.
Завдання виховної системи:
- Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях.
- Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів.
- Розвивати дитяче самоврядування як осередок самореалізації громадянського виховання.
- Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків.
- Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів.
- Впроваджувати оптимальні методи, форми, засоби, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху
Для реалізації цих завдань у школі розроблений план виховної роботи навчального закладу та окремі плани, які були затверджені на засіданнях методичних об’єднань класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: нацыонально-патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, районні заходи щодо втілення національної програми «Діти України», «Комплексної програми профілактики злочинності і бездоглядності», «Програми профілактики ВІЛ-інфекції», «Національної програми відродження та розвитку українського козацтва», заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу життя та ін.
Виховна система школи базується на принципах, що визначають основні вимоги до процесу виховання особистості учня, до його змісту, організацій, форм, методів та прийомів.
Принципи виховної системи школи:
- принцип гуманізації і демократизації виховного процесу,
- принцип зв’язку виховання з реальним життям,
- виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності,
- єдність вимог і поваги до особистості,
- послідовність, систематичність і єдність виховних впливів.
Виховна робота реалізується за такими напрямками:
- Виховання громадянської свідомості через учнівське самоврядування, формування активної життєвої позиції.
- Виховання правової культури та профілактика правопорушень.
- Фізичне виховання та пропаганда здорового та безпечного способу життя. Психологічна підтримка учнів та вихованців.
- Національно-патріотичне виховання.
- Еколого-натуралістичне виховання, краєзнавство.
- Моральне виховання.
- Родинне виховання.
- Художньо-естетичне виховання.
- Розвиток творчих здібностей учнів.
Система виховної роботи школи забезпечує:
- активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;
- організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;
- розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності;
- гуртовування учнівських колективів навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах;
- соціальну захищеність і підтримку учнів;
- співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;
- співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів;
- концентрацію сил педагогічного колективу за пріоритетними напрямками виховної роботи. Система виховної роботи спрямована на створення умов для розвитку для самореалізації особистості кожного учня. Пошук сучасних шляхів і засобів виховання школярів здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу.
Серцевиною виховного процесу є особистість: її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, самовідданість, характер.
Результатом виховної діяльності закладу є створення сучасної моделі випускника – людини, готової до самоосвіти, самовизначення та самореалізації у дорослому житті.
Для керування виховним процесом в школі створено методичне об'єдання класних керівників. Методичне об'єднання класних керівників– структурний підрозділ внутрішньошкільної системи керування виховним процесом, який координує науково-методичну та організаційну роботу класних керівників.
Основні завдання шкільного методичного об'єднання класних керівників:
- підвищення теоретичного, науково-методичного рівня підготовки класних керівників із питань психології та педагогіки;
- забезпечення виконання єдиних принципових підходів до виховання й соціалізації учнів;
- озброєння класних керівників сучасними виховними технологіями та знанням сучасних форм і методів роботи;
- вивчення, узагальнення та використання передового педагогічного досвіду роботи класних керівників;
- координування планування, організації та педагогічного аналізу виховних заходів класних колективів;
- сприяння становленню й розвитку системи виховної роботи класних керівників.
Функції шкільного методичного об'єднання класних керівників:
- організує колективне планування і колективний аналіз життєдіяльності класних колективів;
- координує виховну діяльність класних колективів та організує їхню взаємодію в педагогічному процесі;
- планує і постійно коригує принципи виховання та соціалізації учнів;
- організує вивчення та запровадження класними керівниками сучасних технологій виховання, форм і методів виховної роботи;
- обговорює соціально-педагогічні програми класних керівників і творчих груп педагогів, матеріалами узагальнення передового досвіду роботи класних керівників, матеріалами атестації класних керівників;
- оцінює роботу членів об'єднання, клопочеться перед аміністацією школи про заохочення класних керівників.
Взаємодія сім'ї та школи
Структура виховної роботи навчального закладу включає в себе і взаємодію школи з найближчим до неї середовищем на рівні сімей учнів: з батьками й особами, що їх замінюють, акцентуючи увагу на питаннях соціалізації дітей і молоді в тому чи іншому аспекті.
Проблему виховання молодого покоління в сучасних умовах можна віднести до категорії найскладніших соціальних питань. Виховний процес у нашому навчальному закладі є ядром педагогічної діяльності та розглядається як цілісна динамічна система. Провідна ідея виховної системи, яка склалась у школі — розвиток особистості учнів та їхніх здібностей. Ця система базується на комплексному підході.
Виховна робота будується на традиціях і звичаях українського народу, вивченні його історичної та культурної спадщини, вихованні в молодого покоління високої патріотичної свідомості, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, поваги до державних символів України.
Проблему виховання розв'язуємо шляхом об'єднання зусиль педагогічного колективу школи, сім'ї й громадськості.
Виховний процес логічно вибудувався через:
• збереження та розвиток традицій освітнього закладу;
• позаурочну інтелектуально-пізнавальну діяльність (олімпіади, конкурси, змагання);
• проведення предметних тижнів;
• роботу класних керівників;
• діяльність ради школи, учнівського самоврядування;
• випуск загальношкільної газети «Шкільний кур’єр»
• роботу з батьками;
• роботу з громадськими організаціями, сільським будинком культури;,
• організацію додаткової освіти (діяльність гуртків, секцій).
За основу у виховній роботі ми взяли Програму «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», намітили основні шляхи її реалізації. Виховна робота школи здійснюється через такі види діяльності:
- навчально-пізнавальна;
- соціально-комунікативна;
- ціннісно-орієнтаційна;
- спортивно-оздоровча;
- художньо-естетична;
- громадсько-корисна;
- трудова.
Виховання як цілеспрямований процес формування особистості здійснюється за допомогою використання різноманітних прийомів, форм і методів виховної роботи. Їх вибір та ефективне застосування залежить від вікових та індивідуальних особливостей школярів, рівня розвитку дитячого колективу, поєднання методів формування свідомості та поведінки, ефективності самих методів. У виховному процесі класоводи та класні керівники використовують такі групи методів як:
- методи формування свідомості (роз’яснення, бесіда, лекція, диспут, приклад);
- методи формування суспільної поведінки (громадська думка, доручення, створення виховуючи ситуацій);
- методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);
- методи контролю та аналізу ефективності виховання.
У школі розвинута система додаткової освіти, метою якої є повне задоволення інтересів учнів, забезпечення якісної освіти через поглиблене вивчення певних наук, забезпечення умов спілкування й отримання практичних навик. Система додаткової освіти включає предметні тижні, спортивні секції, гурткову діяльність.
На протязі 3-х років гуртковою роботою було охоплено 100 % складу учнів. Найпопулярнішими формами дозвілля учнів є заняття в танцювальному та вокальному гуртках, волейбольній секції. Всі учні школи відвідують гурток інформатики, де опановують комп’ютерну грамотність.
Прищеплення дітям любові до народної культури, декоративно-прикладного мистецтва здійснюється через роботу гуртка «Умілі руки»
- аспект виховної роботи у школі реалізовується шляхом проведення тематичних виховних годин, годин спілкування, присвячених державній символіці. Були проведені заходи, присвячені Дню визволення України та Старобільщини від німецько-фашистських загарбників, Дню Захисника Вітчизни, Дню Державного Прапора, Дню Соборності України, пам’яті героїв Крут. Під час щорічної операції «Пам’ятник» учні і вчителі впорядковують могилу загиблих воїнів у селі Федорівка та пам’ятник воїнам-визволителям, розташований біля сільської ради села Садки. Створена «Книга пам’яті».
Утвердження Української незалежної держави потребує всебічного оновлення та формування українського патріотичного потенціалу нації. У цій благородній справі важливе місце посідає героїко-патріотична робота, що направлена на виховання та підготовку учнів до свідомого захисту Батьківщини. Незабутніми для учнів є уроки пам’яті та мужності. Великим патріотичним і духовним чинником щодо прививання в учнів любові, поваги та гордості за свою Батьківщину є Державна символіка. При проведенні заходів героїко-патріотичного напрямку проводиться ритуал підняття Державного прапору України.
Одним із аспектів громадянського виховання є прищеплення учням гордості за свою Батьківщину, любові до рідного краю, його традицій. Реалізація даного аспекту відбувається через проведення різноманітних екскурсій. Були організовані екскурсії до міст Старобільськ, Слав’яногорськ з відвідуванням музеїв та визначних місць.
В рамках ціннісно-орієнтовної діяльності проводяться Тижні етики, виставки плакатів «Умій себе поводити». Школа бере активну участь в акціях «Колосок пам’яті», «Запали свічку». Проводяться виховні години «Афганістан болить в моїй душі», «Збережемо пам'ять про подвиг», «Голодомор – трагедія українського народу». Волонтери постійно допомагають людям похилого віку, беруть участь в акціях «Маленькі добродії», «Збери портфель товаришу», «Створи затишок», «Щастя на крилах», «Від серця до серця».
Не залишаємося байдужими до сиріт, інвалідів та хворих дітей.
Традиційним став дводенний похід учнів місцями рідного краю. Юні туристи під час цих походів вчаться ставити палатки, розпалювати вогнище, долати переправу, орієнтуватися на місцевості. Велике задоволення приносить дітям знайомство з рослинним і тваринним світом місцевості
У травні для учнів випускних класів проводиться виховна година «Моя майбутня професія».
Фізичне вдосконалення й виховання потреби здорового способу життя – один із пріоритетних напрямків виховної роботи. Практикується обов’язкове проведення ранкової зарядки, фізкультхвилинок, оздоровчих годин. Діти з великим задоволенням приймають участь у Днях Здоров’я, Малих Олімпійських іграх, спортивних змаганнях. Доречною є робота класних керівників і класоводів з питань здорового способу життя у проведенні класних годин, бесід, круглих столів, анкетувань: «Як зберегти своє здоров’я», «Про шкідливі звички», «СНІД – людство під знаком біди».
Обов’язковим є написання диктантів по застереженню від небезпеки та нещасних випадків «Гриби – можливість отруєння», «Я учасник дорожнього руху», «Туберкульоз – страшне захворювання».
Проводиться робота в екологічному напрямку, яка покликана забезпечити учнів науковими знаннями про взаємозв’язок природи й суспільства, формувати в учнів загальнолюдські цінності, ідеї гуманізму, демократії, розвивати здоров’язберігаючі компетентності.
Учні нашої школи є активними учасниками екологічних акцій «Весняна толока», «Чиста Україна – чиста земля», «Озеленення класів та рідної школи», «Чисте подвір’я».
Художньо-естетичний аспект виховної роботи знайшов свою реалізацію в участі учнів у різноманітних святах, конкурсах і турнірах: Новий рік, Свято 8 Березня, Осінній бал.
Протягом всього навчального року учні школи залучаються до участі в естетичному оформленні класних кімнат, їх озелененні. Класні керівники проводять виховні години: «Твій зовнішній вигляд», «Ваші улюблені книги». Для прищеплення любові до прекрасного проводяться конкурси малюнків «Моє рідне село», «Чудеса зимового лісу», фотовиставки «Чарівний світ природи», «Краєвиди Луганщини».
З великим задоволенням батьки приймають участь у відкритому заході «День Матері», який проводиться кожного травня. В цей день у школі збираються майже всі жителі сільської ради. Словами подяки і шани звертаються учні до своїх мам і бабусь, прославляють їх у віршах, оспівують у піснях, присвячують їм свої виступи. Коли прислухаєшся, то відчуваєш радісне биття сердець, що зливаються воєдино.
При організації виховних заходів слід відмітити, що майже всі учні школи приймають участь у їх проведенні.
З метою розвитку творчої самодостатньої особистості з активною громадянською позицією велике значення відіграє шкільний музей. Це своєрідна творча лабораторія виховання підростаючого покоління, де на основі особистісно орієнтованих освітньо-виховних технологій, застосування різних видів практичної діяльності здійснюється формування рис громадянина України.
Музейні предмети, виступаючи джерелом інформації про людей і події, емоційно впливають, викликають відчуття причетності до історичних подій і фактів, оскільки роль дослідників історії виконують учні під керівництвом учителів.